Cinta Halal Ini

Daisypath Anniversary tickers

Monday, January 9, 2012

Masa lalu, Masa kini, Masa Depan jangan dihakimi

Assalamualaikum....

Alhamdulillah, berkat sokongan kuat suami & kawan2 bisa saja menangkis segala dugaan yang diturunkan, lidah ni tidak bisa berkata2 secara "polite" nak2 bila hati di"havoc2" pihak tertuntu dengan isu  yang tidak betul, pertahankan diri adalah benda yang pasti!....tangan hanya bisa duduk diam2 semetara hati reda, sabar adalah kunci orang beriman...skrg hati sudah bersedia &  tenang untuk memulakan bicara semua...tertarik dengan entry ini, baca dengan hati terbuka untuk membuka hati2 insan yang tertutup, bukan niat untuk membalas dendam tapi untuk memberi kesedaran, tak semestinya yang muda tu logha yang tua tu baik, sama2 menyedarkan....:)

"Kawan lelaki aku yang agak 'ustaz-ustaz' juga mengaku di sekolah dulu dia kaki pukul, selalu belasah orang. Tak sangka aku dia begitu orangnya sebab aku kenal waktu dia sudah jadi 'ustaz-ustaz'.

Aku sedar sesuatu di situ.

Kau tak boleh nak judge budak tu nanti menjadi ke tak menjadi. Masa depan dia mungkin panjang lagi. Banyak lagi ruang untuk dia berubah.


Kalau kau jumpa budak nakal, atau 'budak jahat' kalau kau nak label macam tu, kau jangan menyumpah-nyumpah dia. Kalau dia mencuri sekalipun, dia masih budak-budak. Memang perlu diajar tapi membelasah hanya mengajarnya keganasan, bukan buat dia insaf.


Budak yang sepak bola dan pecahkan pasu kau mungkin besar nanti jadi doktor yang merawat kau.

Mungkin suatu hari kereta kau terbabas, budak tu lah anggota bomba yang selamatkan kau yang tersepit dalam kereta.
Mungkin bila kau dah meninggal, budak tu lah ustaz yang mandikan jenazah kau dan imamkan solat jenazah kau, yang doakan Tuhan ringankan azab kubur kau.
Sedangkan masa dia kecik kau menyumpah-nyumpah dia macamlah dia tu dajjal yang selalu meliwat kau. Padahal dia tak buat salah apa pun kat kau.

The thing is, bila kita nampak orang buat salah, atau buat dosa,
kita bercakap mengenai orang itu seolah-olah kita ini tak pernah buat salah atau dosa.

Kalau nampak ada couple naik motor berpeluk sakan, atau anak dara pakai seksi-seksi, ringan je mulut nak cakap orang tu rosak akhlak ke apa. Tapi hati-hati, kadang-kadang Tuhan tunjukkan pada kita melalui keturunan kita sendiri.

Kau duk kutuk anak orang sedap je, kau mana tahu anak kau takkan jadi macam tu?

Yang aku pelik kalau makcik yang mengata tu sebenarnya dia masa muda macam tu jugak dengan pakcik.


Samalah macam orang yang umur 40-an baru nak beramal, tapi ada hati nak kutuk orang muda yang tak solat, tak tutup aurat etc. Kau ada pengalaman jadi orang jahil, patutnya kau tahu bagaimana nak berdakwah, bukannya tahu kutuk macamlah kau tu selama-lamanya suci kalah nabi.



Kau bayangkan ustazah tadi, masa kecilnya mungkin ada orang berkata "Ya rabbi buruknya perangai anak si polan tu, dah besar nanti jadi sampah masyarakat...." atau ada orang yang mulutnya lebih longkang
"Budak macam ni mati lebih baik,  besar kang menyusahkan orang je".Tapi bila dah besar beliaulah yang ajar orang beribadah."

Konklusi : Buatlah konklusi sendiri, anda bijak mentafsir orang bukan???takkkan benda mudah macam ni tak boleh ditafsir dek akal :)
Sebagai contoh nyata pada hidup aku, gembira sangat dapat jumpa aizan (muncacheze) hujung minggu lepas, dia ajak teman dia:), tak terkejut pun tapi gembira dengan imej baru ni, alhamdulillah, masa lalu dia, biarlah antara dia dan tuhan, yang kita nak sibuk2, masa lalu dia buat pe, kita kenal sangat ke dia, kita takde masa lalu ke????:)


~ Ya rabbi, cantik dan manis kau aizan, mcm erma hasmi pun ada :) ~


~ Dan, tahniah kerana bakal mendirikan rumah tangga, memperbaiki hidup menjadi makluk tuhan yang makin baik, aku akan sentiasa menyokong keputusan kau mendirikan rumah tangga :) ~


Contoh nyata lain, masa lalu aku tak setuju salah satu BFF aku ni nak bertunang(rasanya BFF lain pasti boleh mengagak siap bukan???), sbb aku tak berapa gemar apa yang dia buat pada BFF aku dulu (thanks memberi kebenaran untuk berkongsi cerita kamu) tapi siapa aku nak menghakimi dia????ustazah pilihan????nabi???tuhan???semua tak, aku jugak makluk tuhan yang tak terlepas dr kesilapan, mana tahu masa akan dtg dia berubah ke kan????masa tu aku pasrah membiarkan BFF aku bertunang, dan masa kini ternyata dia makin bahagia, aku terus menjadi redha...:)

Notakaki :  Teringat kata2 "sesorang" boleh dikatakan taraf ustaz la pada aku....masa lalu seseorang tiada siapa layak mempertikaikan melainkan di atas sana sahaja : )

12 comments:

  1. canteknye aizan...

    pza, ko ni jiwang ler hihih..
    erm, betul la tu ape yg tertulis, kkdg manusia byk yang tengok masa lalu orang dari masa sekarang... sb tu lah mulut ni kne jaga, kot2 terkene kat batang hidung sendiri, diri tu yang malu... so, kite jadilah sebaik2nya umat .. :)

    ReplyDelete
  2. cantik kan....

    tulah, apa masalah dengan masa lalu, ustaz yang berdakwah pun mengaku ada masa lalu ni plak kiat yang lemah ni....

    ReplyDelete
  3. Dokumen-dokumen semua papa dah sediakan, dan dah lengkap rasanya. Tinggal mama je yang perlu bagi kata putus sama ada nak report polis atau tidak. Soalnya papa nasihatkan mama fikirkan dahulu kesan daripada tindakan ini. Memang betul hati dah terluka dan parutnya masih kekal ada...Namun atas dasar keprihatinan dan kemanusiaan fikirkan kesan sampingannya yang akan dilalui olehnya selepas ini. Bermula dengan kertas siasatan dibuka, dia akan lalui detik-detik yang menyusahkan diri sendiri. Fikirkan masa hadapan at least keluarganya. Cuma papa ingatkan bahawa setiap sesuatu tetap akan ada pembalasannya walaupun sebutir zarah sekalipun. Soalnya mama mahu melihatnya di dunia atau akhirat kelak? Tiada sesiapa yang memaksa, tiada siapa yang menghalang, mama buat pilihan dan tentukan. Papa menunggu sahaja dengan dokumen-dokumen ini semua.

    ReplyDelete
  4. thanks alot papa tapi mama bukanlah sekejam manusia tersebut...bisa menabur fitnah dan mengugut2 orang sesuka hati, kesian pada keluarga yang tak bersalah, kalau dia fikirkan masa depan keluarganya berhenti daripada melakukan perkara bodoh, dunia hanyalah sementara hanya akhirat yang hakiki.....

    ReplyDelete
  5. MMg benar2 smua apa yg ditulis tu fiza,
    kita sendiri pon ada masa lalu..
    yang penting kt sentiasa memp'tingkatkan diri kt kearah kebaikan..kecuali org2 yang dah selesa dgn masa lalu dia..

    tertarik n selalu percaya ngan ayat dari surah AL-INSYIRAH AYAT 5 ''Karena sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan,'' (cam ustazah la pulak..hehe)

    InsyaAllah fiza, setelah apa yg ko lalui skarg ada rezeki LEBIH BESAR akan datang..Amin..

    ReplyDelete
  6. suka ayat tu, sesudah kesulitan itu ada kemudahan, amin :)

    ReplyDelete
  7. eh fiza cm serius jer kes ko ni.. xpe sabar, ko ramai kawan blg support ko... fikir sebaik2 nye...

    ReplyDelete
  8. jijah- tul aku pun tertarik dgn ayat Al Insyirah tu... semua manusia pun lalui saat getir kehidupan, so kite kne hadapi dengan setabah2 nya, Allah pasti akan temukan kita yang terbaik akan datang..

    ReplyDelete
  9. haida : boleh tajan la haida, tahap melampau smpi suami aku terpaksa involve, jgn memain mengeluarkan sms ugutan sesuka hati....insyallah haida....ujian yang dtg sepatutnya kita hadapi dengan mendekatkan diri dengan Allah bukan buat perkara bodoh...sabar tu ada tahapnya....

    ReplyDelete
  10. die sms ko ape pza?? jahat btol mulut smpi melibtkn org xbersalah... berani btol mulut die.. xtakut ke..

    ReplyDelete
  11. tak baik abikan org dlm blog.....blog bukan dibina untuk mengaibkan orang....blog digunakan untuk cerita hal kita, nanti ada masa kita jumpa ye :)

    ReplyDelete

Tukang Komen :)